2024年2月 東京ホテル会 報告 Tokyo Hotel Kai, Report of February 2024.

  • 東京ホテル会日記 Tokyo Hotel Kai
  • コロナ Covid-19
  • 売上分析 Sales analysis

良すぎて怖いぞ東京!2024年2月も大好調! Tokyo, Too Good to Be True! February 2024 is another great month!

東京ホテル会を主催しております高部です。
東京ホテル会、2024年2月のまとめができましたので発表いたします。

I am Takabe, organizer of the Tokyo Hotel Kai.
The summary for February 2024 is now available.

【稼働率7年間グラフ(1月から12月までの1年)】

【OCC records over 7 years (calendar year)】

東京ホテル会 稼働率7年間グラフ(1月から12月)

【稼働率7年間グラフ(前年4月から本年3月まで)】

【OCC records over 7 years (Apr2023 - Mar2024)】

東京ホテル会 稼働率7年間グラフ(前年4月から本年3月)

【ADR(単価)7年間グラフ(1月から12月までの1年)】

【ADR records over 7 years (calendar year)】

東京ホテル会 ADR(単価)7年間グラフ(1月から12月)

【ADR(単価)7年間グラフ(前年4月から本年3月まで)】

【ADR records over 7 years (Apr2023 - Mar2024)】

東京ホテル会 ADR(単価)7年間グラフ(前年4月から本年3月)

【RevPAR7年間グラフ(1月から12月までの1年)】

【RevPAR records over 7 years (calendar year)】

東京ホテル会 RevPAR7年間グラフ(1月から12月)

【RevPAR7年間グラフ(前年4月から本年3月まで)】

【RevPAR records over 7 years (Apr2023 - Mar2024)】

東京ホテル会 RevPAR7年間グラフ(前年4月から本年3月)

お蔭様で今月も好調に推移しております。ありがとうございます。

ただし、気になるのは東京の宿泊代金があがりすぎて、企業の出張時の宿泊経費では間に合わなくなってしまっている事です。
そして、その東京の宿泊代金が上昇して企業の出張経費では足りなくなっていることをテレビでも取り上げられるようになってしまっております。
最近は値上げを目立たなくする為に内容量を少なくしている商品も多くなっていますが、宿泊施設ではそのような手が使えず、値上げしかございません。すみません。
どうかご理解の上、出張経費の価格改定をお願いいたします。

そして、どんどん東京へビジネス、レジャーや観光、インバウンドやショッピングにきて、楽しい東京宿泊ライフを満喫して欲しいです。

今月もADR平均値は過去7年間の中で最高で、15ヶ月連続して最高値をマークしております。
RevPARも11ヶ月連続で最高値をマークして平均値は1万1千円越えが12ヶ月続いております。

今月のグラフですが1月から12月迄のグラフは2024年始まりのグラフとなりましたが、4月始まり翌月の3月終わりの年度のグラフは2023年度のグラフのままとなっております。

すみません。ここから先は毎月ほぼ同じですが、重要と思っており、そのまま掲載をいたします。

一日も早く戦争が終結して平和な世界が来て、世界中の皆様に安心・安全な東京へ観光に来ていただきたいです。

コロナ禍は100年に一度の大厄災でした。
コロナ禍による暗黒の3年間により宿泊産業は体力を削ぎ取られてしまいました。
暗黒の3年間は本当に厳しい運営を強いられていた都心の宿泊業界です。
経済を回す起爆剤としてGo Toトラベルや地域での振興政策によるレジャー客の積極的な誘致施策やインバウンド誘致は必須だと感じております。
観光国家、日本にする為には更なる努力が必要と感じております。
経済産業省の3割出社、7割ワーケーションの通達が取消となることを願っております。

労働者に対しての労働分配率の低い企業に重税を課す事で、所得の中間層の皆様を豊かにする方針を進めて欲しいです。

皆様はどうお考えでしょうか。

Thanks to your support, we are doing very well again this month.

However, we are concerned that the cost of stay in Tokyo has risen so much that companies are no longer able to meet their hotel expense budget for business trips and the fact that such phenomenon is now being reported on TVs.
Recently,there are many products that have reduced the content to make the price increase less noticeable, but this is not an option for hotels, so we have no choice but to raise the price…
Please understand our situation and revise corporates’travel/hotel expense budget.

We hope that you will come to Tokyo more and more for business, leisure, sightseeing, inbound travel, and shopping, then you enjoy your stay in Tokyo to the fullest.

This month's ADR average is the highest in the past 7 years and has been the highest for 15 consecutive months, while RevPAR has also been the highest for 11 consecutive months and has been above 11,000 yen for 12 months.

As for this month's graphs, the graphs from January to December are for the beginning of the year 2024, while the graphs for the year beginning in April and ending in March are still for the fiscal year 2023.

The rest of this article is almost the same every month, however, we think it is important and make the comment as it is.

We wish that war will end as soon as possible, and a peaceful world will come, and that people from all over the world will come to Tokyo for sightseeing in a safe and secure environment.

The Covid pandemic was a once-in-a-century great disaster.
The three years of darkness caused by the pandemic has sapped the strength of the hospitality industry.
During the three years of darkness, the hospitality industry in central Tokyo was forced to operate in a truly difficult business environment.
We feel that Go To Travel, regional promotion policies to attract leisure travelers, and aggressive inbound tourism are essential as a catalyst to turn the economy around.
We feel that further efforts are necessary to make Japan a “tourism nation”.
We also hope that the Ministry of Economy, Trade and Industry will rescind the 30% attendance and 70% work vacation policy.

Furthermore, we hope political measures to be implemented to enrich middle-income labors by imposing heavier taxes on corporates with lower labor's share of their profits.

What are your thoughts on this?

著者紹介

高部 彦二

東京のビジネスホテルに約40年間勤め、勤続中より、東京ホテル会を立ち上げる。
ホテル支配人として、東京ホテル会会長として、バブル崩壊、リーマンショック、3.11東日本大震災、そして今回のコロナショックと東京の宿泊特化型ホテルの変遷と進化を見続けてきた。
『これからの人を育てる』を信条に、品川区及び江東区の旅館組合長他、環境衛生協会、食品衛生協会等々、各種団体の重役として活動する傍ら、業界紙への寄稿も行う。
最近のデータ分析は稼働率やADRよりも『RevPAR中心主義』を掲げている。

About the Author:

Hikoji Takabe

Worked for a business hotel in Tokyo for about 40 years and during his service, founded the Tokyo Hotel Kai. (Kai means an association in Japanese.)
As a hotel manager and chairman of the Tokyo Hotel Kai, he has witnessed the transition and evolution of accommodation-only hotels in Tokyo, including the bursting of the bubble economy, the Lehman Crisis, the 3.11 Great East Japan Earthquake and the current Covid Pandemic.
With the credo of 'nurturing the people of the future', he is the head of the Shinagawa and Koto Ward Ryokan Association and an executive member of various other organisations, including the Environmental Health Association and the Food Hygiene Association, while also contributing articles to industry newspapers.
He is upholding the theme for data analysis, more 'RevPAR-centric' than occupancy rates and ADR.

東京ホテル会

昭和60年、品川区・港区で営業中のホテルを中心に「情報交換と協力親和により共存共栄とホテル業界の向上発展に寄与する」事を目的として『東京城南ホテル会』として発足した。
その後、業界を様々に襲う危機の中、「各ホテルが生き残る為に必要な情報を得ることができる会」へと実践的な変貌を遂げ、平成10年『東京ホテル会』として都内全般のホテルが参加する会に発展した。
『競い合うことでしか生き延びる道は無し』をスローガンとして、毎月の稼働情報交換、他ホテル見学会、活動やセミナー・勉強会の開催等の活動を行っている。現在参加223ホテル、総部屋数43,429室。

About Tokyo Hotel Kai:

The Tokyo Hotel Kai was founded in 1985 as the Tokyo Jonan Hotel Kai with the aim of "contributing to co-existence and co-prosperity and the improvement and development of the hotel industry through the exchange of information and cooperation and friendship", mainly among hotels operating in Shinagawa and Minato wards.
In the midst of the various crises that have hit the industry since then, it has undergone a practical transformation into "an association where each hotel can obtain the information it needs to survive", and in 1998 developed into "Tokyo Hotel Kai" with the participation of hotels in Tokyo.
Under the slogan 'The only way to survive is to compete with each other', the association is engaged in activities such as monthly exchange of hotel operational information, visits to other hotels, seminars, study sessions, and other activities. There are currently 223 participating hotels with a total of 43,429 rooms.

ページトップまで戻る

お問い合わせフォームへ移動