2023年9月 東京ホテル会 報告 Tokyo Hotel Kai, Report of September 2023.

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『2023年9月も絶好調!』、と言いますかこれが普通になってくれれば良いと願っております “ September 2023 is another excellent month!” and we hope that this will become the norm.

東京ホテル会を主催しております高部です。
東京ホテル会、2023年9月のまとめができましたので発表いたします。

I am Takabe, organizer of the Tokyo Hotel Kai.
The Tokyo Hotel Kai is pleased to announce that the summary for September 2023 is now available.

【稼働率7年間グラフ(1月から12月までの1年)】

【OCC records over 7 years (calendar year)】

東京ホテル会 稼働率7年間グラフ(1月から12月)

【稼働率7年間グラフ(前年4月から本年3月まで)】

【OCC records over 7 years (Apr2022 - Mar2023)】

東京ホテル会 稼働率7年間グラフ(前年4月から本年3月)

【ADR(単価)7年間グラフ(1月から12月までの1年)】

【ADR records over 7 years (calendar year)】

東京ホテル会 ADR(単価)7年間グラフ(1月から12月)

【ADR(単価)7年間グラフ(前年4月から本年3月まで)】

【ADR records over 7 years (Apr2022 - Mar2023)】

東京ホテル会 ADR(単価)7年間グラフ(前年4月から本年3月)

【RevPAR7年間グラフ(1月から12月までの1年)】

【RevPAR records over 7 years (calendar year)】

東京ホテル会 RevPAR7年間グラフ(1月から12月)

【RevPAR7年間グラフ(前年4月から本年3月まで)】

【RevPAR records over 7 years (Apr2022 - Mar2023)】

東京ホテル会 RevPAR7年間グラフ(前年4月から本年3月)

当会のADR平均値は過去7年間の中で10ヶ月連続の最高値をマーク、RevPARも7ヶ月連続で最高値となり、RevPAR平均値は1万1千円越えが続いております。

日本では9月はシルバーウィーク休日がありますが、今年のシルバーウィーク休日は休日の並びが良くプラスの動きとなりました。
例えばですが、水曜日に祝日が単日で入りますとその週の出張等の動きが激減してしまう事が多く、地獄の一週間となります。
シルバーウィークではそのような単日の休みが入る場合も多くあり、暴れる時はとても暴れるのが特徴です。
今年は暴れが無くコロナ禍で痛めつけられた我々には良い追い風となりました。
当会では東京の稼動が落ち込むシルバーウィーク期間も特別期間として日ごとの詳細分析をしております。
今年は円安とシルバーウィークの休日の並びが良い影響で落ち込みが少なかったです。

私は先月に8月のRevPARが1万円を越えたら、売上の良くなる9月10月11月は安泰と予想しておりましたが、その通りに推移しており安堵しております。
この調子で推移していただき年内ウハウハで年を越えたいものです。

一日も早く戦争が終結して平和な世界が来て、世界中の皆様に安心・安全な東京へ観光に来ていただきたいです。

ここから先は毎月ほぼ同じですが、重要と思っており、そのまま掲載をいたします。

コロナ禍は100年に一度の大厄災でした。
コロナ禍による暗黒の3年間により宿泊産業は体力を削ぎ取られてしまいました。
暗黒の3年間は本当に厳しい運営を強いられていた都心の宿泊業界です。
2022年の12月から今月迄を鑑みますと、経済を回す起爆剤としてGo Toトラベルや地域での振興政策によるレジャー客の誘致施策や積極的なインバウンド誘致は必須だと感じております。
観光国家、日本にする為には更なる努力が必要と感じております。
あと、経済産業省の3割出社、7割ワーケーションの通達が取消となることを願っております。

皆様はどうお考えでしょうか。

Our association's ADR average has been at its highest for 10 consecutive months in the past seven years and RevPAR has also been at its highest for seven consecutive months with the RevPAR average continuing to exceed 11,000yen.

In Japan, September has the Silver Week holiday. The Silver Week this year brought positive movements with its favorable sequence.
As an example, if a public holiday falls on a single day on Wednesday, it becomes a hellish week, as business travel and other movements during the week are remarkably reduced.
It is often the case that if the Silver Week holiday has such a single-day break, it is difficult to forecast the hotel performance.
Not much storminess was found this year and it was a good tailwind for us who were hurt by the Covid disaster in deep.
The Tokyo Hotel Kai has designated the Silver Week as a special period with higher risk of lower occupancy and conducted detailed day-by-day analysis to help members develop measures for the period.
This year, less decline was found due to the positive impact of weakened JPY currency and the Silver Week holiday sequence.

We had predicted that having the RevPAR in August exceeds 10,000, September, October and November, when sales are better normally, will be safe and we are pleased to see exactly such trend.
We hope that the trend will continue and that we will be able to enjoy our business towards the year end.

We sincerely wish that wars will end as soon as possible, that a peaceful world will come, and that people from all over the world will be able to come to safe and secure Tokyo for sightseeing.

The rest of this article is almost the same every month, however, we think it is important and make the comment as it is.

The Covid pandemic was a once-in-a-century great disaster.
The three years of darkness caused by the pandemic has sapped the strength of the hospitality industry.
During the three years of darkness, the hospitality industry in central Tokyo was forced to operate in a truly difficult business environment.
In light of the last December-September period, we feel that Go To Travel, regional promotion policies, and aggressive inbound tourism are essential as a catalyst to turn the economy around.
We also hope that the Ministry of Economy, Trade and Industry will rescind the 30% attendance and 70% work vacation policy.

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著者紹介

高部 彦二

東京のビジネスホテルに約40年間勤め、勤続中より、東京ホテル会を立ち上げる。
ホテル支配人として、東京ホテル会会長として、バブル崩壊、リーマンショック、3.11東日本大震災、そして今回のコロナショックと東京の宿泊特化型ホテルの変遷と進化を見続けてきた。
『これからの人を育てる』を信条に、品川区及び江東区の旅館組合長他、環境衛生協会、食品衛生協会等々、各種団体の重役として活動する傍ら、業界紙への寄稿も行う。
最近のデータ分析は稼働率やADRよりも『RevPAR中心主義』を掲げている。

About the Author:

Hikoji Takabe

Worked for a business hotel in Tokyo for about 40 years and during his service, founded the Tokyo Hotel Kai. (Kai means an association in Japanese.)
As a hotel manager and chairman of the Tokyo Hotel Kai, he has witnessed the transition and evolution of accommodation-only hotels in Tokyo, including the bursting of the bubble economy, the Lehman Crisis, the 3.11 Great East Japan Earthquake and the current Covid Pandemic.
With the credo of 'nurturing the people of the future', he is the head of the Shinagawa and Koto Ward Ryokan Association and an executive member of various other organisations, including the Environmental Health Association and the Food Hygiene Association, while also contributing articles to industry newspapers.
He is upholding the theme for data analysis, more 'RevPAR-centric' than occupancy rates and ADR.

東京ホテル会

昭和60年、品川区・港区で営業中のホテルを中心に「情報交換と協力親和により共存共栄とホテル業界の向上発展に寄与する」事を目的として『東京城南ホテル会』として発足した。
その後、業界を様々に襲う危機の中、「各ホテルが生き残る為に必要な情報を得ることができる会」へと実践的な変貌を遂げ、平成10年『東京ホテル会』として都内全般のホテルが参加する会に発展した。
『競い合うことでしか生き延びる道は無し』をスローガンとして、毎月の稼働情報交換、他ホテル見学会、活動やセミナー・勉強会の開催等の活動を行っている。現在参加223ホテル、総部屋数43,429室。

About Tokyo Hotel Kai:

The Tokyo Hotel Kai was founded in 1985 as the Tokyo Jonan Hotel Kai with the aim of "contributing to co-existence and co-prosperity and the improvement and development of the hotel industry through the exchange of information and cooperation and friendship", mainly among hotels operating in Shinagawa and Minato wards.
In the midst of the various crises that have hit the industry since then, it has undergone a practical transformation into "an association where each hotel can obtain the information it needs to survive", and in 1998 developed into "Tokyo Hotel Kai" with the participation of hotels in Tokyo.
Under the slogan 'The only way to survive is to compete with each other', the association is engaged in activities such as monthly exchange of hotel operational information, visits to other hotels, seminars, study sessions, and other activities. There are currently 223 participating hotels with a total of 43,429 rooms.

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